Как можете да помогнете на детето си да учи по-добре? Как да го направим по-внимателно и усърдно? Ами ако не може да запомни материала, колкото и да се опитва?
Общоприето е, че способността за броене, писане и четене е достатъчна, за да смятаме детето за готово за училище. Всъщност, успешните познавателни дейности се крият в образуването на междуполушарни връзки. Лявото и дясното полукълбо на мозъка са тясно свързани с нервни влакна. Колкото повече има, толкова по-добре се развиват по-високите умствени функции.
Лявото и дясното полукълбо трябва да се развиват хармонично, но това не винаги е възможно да се постигне. Много родители започват да насилват нещата, като учат дете под 5,5 години да пише, чете, чужд език, музикална грамотност. Поради това лявото полукълбо се развива много по-интензивно от дясното, което е отговорно за:
- интуиция;
- пространствена координация;
- въображение;
- възприемане на невербална информация;
- както и паралелна обработка на голямо количество разнообразна информация.
Тези компетенции също са ключови за успешното учене в училище, заедно с четене, писане, броене, чуждоезикови умения.
Как да направим работата на лявото и дясното полукълбо последователна и ефективна? Детските невропсихолози препоръчват извършването на кинезиологични упражнения, тъй като движенията са в основата на социалното, емоционалното и когнитивното развитие на детето. Рисуването с две ръце едновременно дава най-добри резултати.
Защо рисуване с две ръце?
Това кинезиологично упражнение се основава на три основни принципа за укрепване на връзките между полукълбата.
- Разнообразие. Мозъкът започва активно да се развива, когато се фокусираме върху извършването на необичайни движения. Това се отнася и за фините двигателни умения и артикулирането на нови звуци, движенията на ръцете и краката.
- Едновременност на действията. И двете полукълба трябва да участват в процеса, тъй като лявото, както знаете, контролира дясната половина на тялото, а дясното – лявата; лявото отговаря за речта, а дясното – за координацията на движенията. Пример: играта на Яде се- Не се яде, когато играчите трябва да удрят или хванат топката, придружавайки движенията с думи.
- Работете с две ръце. Всички упражнения, изпълнявани както с лявата, така и с дясната ръка, помагат за укрепване на невронните връзки и създаване на нови. Това може да бъде рисуване, свирене на музикален инструмент, изграждане на кули от строителен комплект.
Рисуването с две ръце е полезно както за деца, така и за възрастни едновременно. Упражнението помага за развиване на чувство за симетрия, намаляване на тревожността, ускоряване на процеса на коригиране на дисграфия, дислексия, акалкулия и развитие на речта.
Как да започнете правилно?
Листът трябва да бъде добре фиксиран върху повърхността и е по-добре, ако не е обикновена маса, а статив във вертикално фиксирана дъска. За рисуване използвайте гваш, акварел, средни меки четки, дебели флумастери също са подходящи.
Първо „нарисувайте“ със суха четка във въздуха, така че мускулите да запомнят движенията и детето да не се страхува да сгреши. Рисунките трябва да са симетрични и изключително прости: къща, цвете, пеперуда, кола. В средата е препоръчително да нарисувате линия на симетрия, това ще помогне на художника да се ориентира, тъй като всяка ръка има своя половина на листа и те не трябва да се намесват един в друг.
Ако обясните на децата, те веднага ще разберат за какво е тази линия. Можете да огънете листа по нея и половинките на шаблона ще съвпадат. Измиване на четки, рисуване с боя, нанасяне на изображение – всички тези движения трябва да се извършват едновременно с двете ръце.
И така, откъде да започнете? Например, да приемем, че сте решили да изобразите малка къща. Първо, изпълнете проста задача – очертайте изображението по контурите.
- Поставете и двете четки в една и съща точка, в нашия случай това ще бъде горната част на покрива.
- Започнете едновременно с движение на четките надолу по склоновете на покрива и стените на къщата, но в противоположни посоки.
- Контролирайте скоростта на ръцете си, важно е те да работят в синхрон.
Следващата задача вече е малко по-трудна: трябва да завършите целия чертеж до края. Начертайте предварително половината от картината на лист: за дясна ръка това ще бъде лявата част, а за левичар – дясната част.
- Вземете флумастери или четки за рисуване и ги поставете в горната част на чертежа.
- Нарисувайте липсващата половина.
- Проследете чертежа по контура.
По-добре е да започнете да рисувате с две ръце, без да разчитате на готовия чертеж с произволно изображение на драсканици, но има едно условие: трябва да започнете с линията на симетрия. Опитайте се да създадете симетричен, идентичен модел от двете страни, като спазвате синхронизацията на движенията на дясната и лявата ръка. След като овладеете драскулката, можете да преминете към изображението на реални обекти.
На каква възраст можете да рисувате едновременно?
Невропсихолозите препоръчват това упражнение да се прави за бебета от 1,5 до 2 години. Те не рисуват с четки, а с пръсти и длани. На първо място, те се научават да правят отпечатъци, първо с дясната си ръка (ако е водеща), след това с лявата, след това едновременно с двете ръце. Когато това упражнение бъде усвоено, можете да преминете към по-сложни задачи: очертаване и рисуване.
Ако забележите, че едната ръка изпреварва другата, тогава ще трябва да я задържите, защото целта на задачата е всички движения да се извършват синхронно. Постепенно детето ще се научи да контролира самостоятелно водещата ръка.
Трябва ли да използвам бои и маркери?
След като се научите да рисувате с две ръце, можете да овладеете други видове рисуване с две ръце. Например, можете да създадете прекрасни дизайни, използвайки мокър пясък, черупки, малки камъчета, цветни конци и други материали, това е чудесен начин да прекарате полезно време заедно през лятната си ваканция.
Има мнение, че хората, които пишат с дясната си ръка, имат по-развито ляво полукълбо на мозъка, докато левичарите, съответно, имат обратното. Ето защо е много полезно (не само за деца, но и за възрастни) да се развиват еднакво и двете полукълба. Психолозите вече са измислили няколко техники, които помагат в това.
Днес искаме да ви разкажем за техника за рисуване, наречена грифон. Друго име на техниката е двойно рисуване. Същността на такова упражнение е, че човек рисува нещо, докато вниманието му е заето от нещо друго. Например, когато студент седи на лекция, той започва несъзнателно да рисува нещо в полетата на тетрадката – това е вид двойно драскане. Doodles могат да бъдат както абстрактни, така и конкретни. Това е много полезна техника за децата. Но ви препоръчваме да се развивате по същия начин.