7 МИТА КАСАЕЩИ ГОВОРНАТА ТЕРАПИЯ

7 МИТА КАСАЕЩИ ГОВОРНАТА ТЕРАПИЯ

Речевата патология, известна още като логопедична терапия, е силно неразбрана концепция. Разбира се, вероятно всички сме чували за това. Но освен, ако ние или някой, когото познаваме, не се възползваме пряко от логопедията, нашето разбиране вероятно ще бъде тълкувано погрешно. Тази статия ще послужи за развенчаване на най-често срещаните логопедични митове.

 Мит 1: Логопедите лекуват само заекване или шепот.

Това са две от най-известните нарушения на говора. Заекването е на видно място в холивудския блокбъстър „Речта на краля“. Трябва обаче да се разбере, че логопедите лекуват широк спектър от нарушения. Те включват езикови увреждания, дисфагия (т.е. нарушение на преглъщането), глас, прагматика и социални езикови нарушения.

 Мит 2: Вашето дете ще го надрасне.

Въпреки че някои деца надрастват забавянето в развитието, няма начин да се гарантира, че вашето дете ще надрасне говорните или езиковите си увреждания. В най-добрия случай играйте на сигурно и се консултирайте с логопед възможно най-скоро.

 Мит 3: Логопедията е „време за игра“ за детето ми.

Логопедията често приема натуралистичен подход. Това означава, че инструкцията се слива с играта. Играта е особено полезна за обучение, защото е по-вероятно детето да остане ангажирано в процеса на обучение. Родителите трябва да повторят играта, въведена с логопедичната терапия у дома.

Мит 4: Детето ми е просто мързеливо. Може да говори, ако се налага.

Ако детето има брат или сестра, който говори вместо тях, това води до леко забавяне на езиковото развитие, децата инстинктивно практикуват езиковите си умения, докато се появяват. Ако е краткотрайно, това не би имало дългосрочни последици за детето. Също така остава вярно, че момичетата са склонни да проговорят по-рано от момчетата.

 Мит 5: Братята и сестрите на деца с говорни нарушения е вероятно да развият говорно разстройство.

Ежедневно децата са изложени на различни хора, които говорят около тях. Като цяло, помислете за разнообразието от положителни влияния върху развитието на комуникацията на вашето дете спрямо отрицателните влияния на брат или сестра или връстник с нарушена реч или език.

 Мит 6: Говоренето на „бебешки разговори“ е лошо за езиковото развитие на вашето дете.

Обичайно е възрастните да използват „бебешки разговори“ с бебета и малки деца. Това не е нещо, за което да се притеснявате. Бебетата често се наслаждават на ритъма на „бебешкия разговор“, като по този начин увеличават вниманието си към по-високи звуци, придружени с преувеличени изражения на лицето и жестове. Като цяло, когато използвате „бебешки разговори“, не забравяйте да използвате кратки фрази/изречения и повторения. Тази техника ще подпомогне развитието на езика, вместо да го възпира.

 Мит 7: Двуезичието води до нарушение на говора или езика.

Обичайно е децата, които растат, изучавайки втори език, да изживяват период от време, в който говорят по-малко. Това обаче не е непременно показателно за нарушение на говора или езика. Вместо това детето обработва нов речник и граматически правила, свързани с всеки език. Основните етапи на езиковото развитие остават същите за двуезичните деца. Също така е обичайно децата да заменят речника на различни езици (напр. „испански“).

 Горните логопедични митове са просто част от няколкото недоразумения. Когато се съмнявате, консултирайте се с логопед на вашето дете за разяснения относно развитието му.

Публикувай коментар